لاستیک موتورسیکلت یا تایر، بخشی از شاسی موتورسیکلت است. این قطعه مهم، دور چرخ موتورسیکلت نصب میشود و بهوسیله هوا یا گاز مخصوص مانند نیتروژن پر میشود. تایر تا حدودی ضربات وارده در دستانداز به چرخ و سرنشینان را خنثی میکند. تایر از جنس لاستیک ساخته میشود و درون بافت آن نخ و سیم مخصوص بهکاررفته است. با این کار مقاومت لاستیک موتورسیکلت در برابر ترکیدن بیشتر میشود.
لاستیک موتورسیکلت
بهتر است بدانید لاستیک موتورسیکلت همانند لاستیکهای خودرو بر اساس اندازه و سایز رینگ، ارتفاع و پهنای فاق با همدیگر متفاوت هستند. چنانچه قصد دارید برای موتورسیکلت خود، لاستیک خریداری کنید؛ ولی در این مورد سردرگم هستید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
انواع لاستیک موتورسیکلت
لاستیک موتورسیکلت در ۵ نوع و مدل مختلف طراحی و ساخته میشود:
- لاستیک موتورسیکلت اسلیک Slick
ضخیمترین و گرانترین نوع لاستیک موتورسیکلت هستند. عملکرد بسیار عالی دارند و دارای چسبندگی فوقالعاده زیاد در جاده هستند. لاستیکهای اسلیک، نسبت به فشار و دما حساس هستند.
- لاستیک موتورسیکلت کروز
این نوع لاستیکها برای مسافتهای طولانی مناسب هستند. با هر شرایط آبوهوایی عملکرد خوبی از خود نشان میدهند لاستیک ای مدل کروز از ترکیبات سختتری نسبت به مدلهای دیگر ساخته شدهاند. به همین دلیل برای موتورهای سنگین مناسب هستند.
- لاستیک موتورسیکلت DOT
مشابه تایرهای مدل اسلیک هستند. لاستیکهای DOT مانند لاستیکهای نرم و صاف هستند و فقط برای شرایط آبوهوایی گرم و خشک مناسبسازی شدهاند. عملکرد بالای این نوع لاستیکها گزینه خوبی برای مسابقات هستند. استاندارد ساخت آنها برای مسابقه است و برای سواریهای روزمره در شهر مناسب نیستند.
- لاستیک موتورسیکلت تور ورزشی
دوام و عملکرد بسیار بالایی در شرایط مختلف آبوهوایی از خود نشان میدهند. لاستیکهای نرمتری در کنارهها دارند. به همین دلیل در گوشهها کارکرد بهتری دارند. در مقایسه با تایرهای مسابقهای DOT، راحتی بیشتری دارند. از لاستیکهای قویتری در ساخت آنها استفاده میشود. در نتیجه مسافتهای طولانیتری را میتوانند طی کنند.
- لاستیک موتورسیکلت هایپر ورزشی
جدیدترین فناوری جهان در ساخت آنها بهکاررفته است. علاوه بر ویژگیهای لاستیک تور ورزشی، حداکثر چابکی، کششی و سرعت را با آنها خواهید داشت. در شرایط هوایی مرطوب عملکرد خوبی ندارند و به فشار و دما حساس هستند. این نوع لاستیکها نسبت به سایر لاستیکهای تور ورزشی، با سرعت بیشتری فرسوده میشوند.
نکات کلیدی و مهم برای خرید لاستیک موتورسیکلت
برای خرید لاستیک موتورسیکلت چند نکته مهم را مدنظر قرار دهید:
- قیمت
قبل از هر کاری باید ابتدا بودجه و هزینه خود را برای خرید لاستیک موتورسیکلت، مشخص کنید. با این روش، مدلهایی که در محدوده قیمت شما نیستند، حذف میشوند. در نتیجه خریدی آسان و سریع خواهید داشت.
- آج یا عاج و طرح لاستیک
آج لاستیک، بخشی از لاستیک است که با جاده تماس پیدا میکند. لاستیکهای دارای آج تهاجمی، مناسب موتورهای مسابقهای هستند تا بهراحتی در زمینهای ناهموار چنگ بزنند.
- اندازه و سایز لاستیک
اندازه لاستیک موتورسیکلت به نوع موتورسیکلت، سبک رانندگی و اندازه رینگ بستگی دارد. لاستیکهایی با اندازه OEM عملکرد بهتری در جادهها دارند. لاستیکهای پهن، چسبندگی بهتری دارند. البته باید از میزان ایمنی آنها اطمینان حاصل کنید.
- مقایسه بایاس و رادیال
لاستیکهای بایاس به دلیل نوع متریال سفتی که در ساخت آنها بهکاررفته، کشش بهتری روی سطوح ناهموار دارند. در عوض در سرعتهای بالا قابلاستفاده نیستند. هرچند برای سواری در خارج از جاده مناسب هستند.
لاستیکهای رادیال پایداری و یکپارچگی قوی دارند و بهجای مقاومت در برابر ضربه برای سرعتهای بالا ساخته شدهاند. بهترین گزینه برای رانندگی در خارج از جادهها هستند.
- مقایسه تیوب و تیوبلس
لاستیکهای تیوبلس خیلی قوی هستند و عملکرد بهینهتری دارند. لاستیک موتورسیکلت تیوبلس اگر سوراخ شوند، باد آنها آهسته خالی میشود؛ بنابراین زمان بیشتری برای واکنش در پنچرشدن و کاهش سرعت از خود نشان میدهند.
لاستیکهای تیوب دار قیمت پایینترین نسبت به دیگر لاستیکها دارند. اما ایمنی لاستیکهای تیوبلس بیشتر است.