وسیلهای شبیه به موتورسیکلت که بر روی دو عدد چرخ و با استفاده از نیروی انسانی حرکت میکند دوچرخه نام دارد.
در اواخر قرن هفدهم توسط یک شخص فرانسوی دوچرخه اختراع شد و جزو وسایل نقلیه شخصی پرطرفدار بدون موتور بود.
امروزه نیز به دلیل حفظ محیط زیست و قیمت پایین و مقرون به صرفه آن، استفاده از دوچرخه در کشورهای اروپایی بسیار رواج دارد و به نوعی به یک فرهنگ تبدیل شده است. رشتههای ورزشی زیادی نیز با دوچرخه انجام میشوند.
معرفی و راهنمایی در خرید دوچرخه
انواع مختلفی از دوچرخه تولید میشوند که هرکدام ویژگیها و کارایی خاص خود را دارند و برای استفاده در مکانهای خاص طراحی و تولید شدهاند. برای خرید دوچرخه بهتر است اطلاعات کافی در مورد مدلهای مختلف داشته باشید تا انتخاب مناسبتری انجام دهید.
انواع مدلهای دوچرخه
دوچرخهها به طور کلی به چند گروه بر اساس کارایی آنها تقسیم و طبقه بندی میشوند.
- دوچرخههای شهری
- دوچرخه های کراس
- دوچرخه های Hybrid
- دوچرخههای کوهستانی
- دوچرخههای کورسی
- دوچرخههای جادهای
- دوچرخههای تایم تریال
مدلهای دیگری از دوچرخه به عنوان دوچرخههای BMX که برای استفاده در حرکات نمایشی طراحی میشوند نیز وجود دارند که که دارای چرخ های پهن و فرمان ۳۶۰ درجه میباشند.
گروه بندی دوچرخه ها بر اساس طراحی آنها
بر اساس شکل طراحی دوچرخهها به دو زیر مجموعه تقسیم میشوند:
- دوچرخههای Full Suspension
- دوچرخههای Hard Tail
در طراحی Full Suspension دو یا سه عدد کمک فنر در قسمت پشتی و جلویی جهت کم کردن اثر ضربات شدید طراحی شدهاند.
بدنه این گروه از دوچرخهها که به صورت دو تکه است از یک قسمت مثلثی در بخش جلوی دوچرخه و یک قسمت دیگر در بخش عقب دوچرخه تشکیل میشود. و بیشتر در مسیرهای کوهستانی کاربرد دارند.
دوچرخههای Hard Tail با یک کمک فنر یا بدون آن طراحی شدهاند و برای استفاده در مسیرهای هموار مناسب هستند.
برای مسیرهای شهری و هموار به جای هزینه زیاد بهتر است از مدلهای دوچرخههای Hard Tail خریداری کنید.
گروه بندی دوچرخه ها بر اساس کارایی آنها
همانطور که قبلا گفته شد دوچرخهها با طراحی و قابلیتهای متفاوتی تولید میشوند که کاربردهای آن برای مکانهای مختلف است:
دوچرخه شهری:
این دوچرخهها برای فضاهای شهری طراحی شدند، بسیار سبک و از جنس آلومینیوم هستند. اصطکاک کمتری با جاده ایجاد میکنند و چون دنده یا کمک فنر ندارند زاویه بین فرمان و زین آنها با دیگر دوچرخهها متفاوت هستند. فاصله بین رکاب و زین نیز بیشتر است و میتوان آن را راحتتر کنترل کرد.
در مسیرهای طولانی میتوانید به پاهای خود استراحت دهید چون اگر رکاب هم نزنید باز هم چرخ بدون درگیری با چرخ دنده ها به حرکت خود ادامه میدهد.
دوچرخه های کراس:
دوچرخههای کراس به صورت اسپرت طراحی شدند و دارای دندههای سبک، کمک فنر و چرخهای پهن تر نسبت به دوچرخههای شهری هستند.
در جادههای درون شهری و در مسیرهای کمی ناهموارتر نیز میتوان از این دوچرخهها استفاده کرد اما برای کوهپیمایی مناسب نیستند چون در تعداد کمک فنرها و ضخامت تایر با دوچرخه های کوهستان متفاوتند.
دوچرخه های Hybrid:
دوچرخههای هیبریدی از لحاظ کارکرد مشابه دوچرخههای کوهستانی و کراس هستند و در باتری و موتور نصب شده با دوچرخههای دیگر متفاوتند.
برای به حرکت درآوردن آنها علاوه بر رکاب زدن از یک موتور کوچک و باتری شارژی نیز استفاده میشود تا برای مسیرهای طولانی و سربالایی حرکت با آن آسانتر شود.
دوچرخه های کوهستانی:
دوچرخههای کوهستانی برای مسیرهای ناهموار کوهستانی با استحکام و استاندارد طراحی و تولید شدهاند که فلز به کار رفته در آن بسیار مستحکم است.
تعداد کمک فنرها در این دوچرخهها بیشتر است و با دندههای سبک و سنگین در هر مکان و شیبی قابل استفاده هستند.
فاصله بین زین و فرمان کمتر از دوچرخههای شهری بوده و چرخهای به نسبت بزرگتری دارند. از دوشاخ چرخ بسیار محکمی در طراحی این دوچرخهها استفاده شده تا در مقابل ضربه های وارده به چرخ و بدنه دوام بیاورد و عمر طولانیتری داشته باشد.
دوچرخه های کورسی و جاده ای:
دوچرخههای کورسی و جادهای شبیه به هم هستند اما در دو گروه جدا از هم تفاوتهایی نیز با یکدیگر دارند.
دوچرخههای کورسی فاقد دنده و کمک فنر هستند و جنس فلز آنها سبکتر از دوچرخههای شهری و یا کراس است. چرخ آنها بسیار باریکتر از دوچرخههای شهری بوده و برای افراد با وزن کمتر سرعت و شتاب بالایی دارد.
برای مسیرهای طولانی و شهری مناسب نبوده و علت آن چرخهای باریک آنهاست.
دوچرخه های BMX:
دوچرخههای BMX بسیار حرفهای و سبک طراحی شدهاند و مناسب افرادی هستند که تخصصی ورزش دوچرخه سواری انجام میدهند.
با فرم و چرخهای کوچکتر نسبت به سایر مدلها، فاقد ترمز، دنده و کمک فنر هستند. فاصله زین و فرمان بسیار کم و ارتفاع دسته فرمان با قابلیت ۳۶۰ درجه نیز زیاد است. این قابلیت چرخش برای انجام حرکات نمایشی طراحی شدهاست.
دوچرخه های تایم تریال:
دوچرخههای تایم تریال نیز همانند دوچرخههای BMX برای مسابقات حرفهای دوچرخه سواری کاربرد دارد. بدنه آن کوچکتر از دوچرخههای جادهای و عمق طوقه ی استفاده شده در آنها بیشتر است.
معیارهای خرید دوچرخه
به طور کلی فاکتورهای مهم در هنگام خرید یک دوچرخه عبارت است از:
وزن دوچرخه:
وزن دوچرخه اولین فاکتوری است که باید حتما به آن توجه داشته باشید.
هر چه وزن دوچرخه سبکتر باشد شتاب و سرعت آن نیز بیشتر است و در مسافتهای طولانی احساس خستگی کمتری میکنید.
در سالهای اخیر از موادی برای ساخت دوچرخه مثل آلومینیوم، کربن و کروم استفاده میشود که باعث کاهش وزن تمام شده آن میگردد. آلومینیوم در بین فلزات سبکتر و ارزانتر است.
ابعاد دوچرخه:
در هنگام خرید باید دوچرخهای را با ابعاد متناسب با قد و ابعاد بدن خریداری کنید تا در هنگام استفاده از آن خستگی کمتری ایجاد شود. ابعاد بدنه، فاصله بین فرمان و زین، اندازه تایرها و طوقه از موارد دیگری است که باید به آن توجه کرد.
خرید دوچرخه با ابعاد مناسب رکاب زدن یا کنترل دوچرخه و نشستن را آسان میکند و مشکلات کمتری در پاها ایجاد میشود. مخصوصا فاصله زین تا فرمان و ابعاد تایر اهمیت زیادی دارد.
درنتیجه انواع مختلفی از دوچرخه با ابعاد متفاوت برای کودکان، بزرگسالان و افراد بلند قد در بازار موجود است که میتوان متناسب با سن افراد آن را خریداری کرد.
قیمت خرید دوچرخه:
قیمت یک دوچرخه متناسب با مدل، جنس، کارایی و ابعاد متفاوت است و پس در هنگام خرید همه این موارد را درنظر بگیرید و با توجه به مکانی که قرار است از دوچرخه استفاده شود خرید کنید.
امکانات جانبی دوچرخه در قیمت آن موثر است برای مثال اگر سه کمک فنر داشته باشد گرانتر از دوچرخه با یک کمک فنر است. تعداد دنده و ضخامت چرخها هم جزو مواردی است که باعث افزایش قیمت میشود.
قطعات و لوازم جانبی دوچرخه:
لوازم جانبی، قطعات به کار رفته و کیفیت ساخت باعث ایجاد تفاوتهایی در دوچرخه ها میشود. برای مثال دوچرخه هایی دارای ابزارهایی برای تعمیر هستند و برخی دوچرخه ها هم بدنه آلومینیومی و برخی دیگر از کروم یا کربن ساخته شدهاند.
دوچرخه هایی برای استفاده نیمه حرفه ای یا مبتدی تفاوت زیادی با دوچرخه های حرفه ای و مسابقه ای دارند چون امکانات آنها متفاوت است.
دوشاخ دوچرخه:
دوشاخ قسمت مهمی از دوچرخه است که برای مدلها و کاراییهای مختلف جنس و شکل آن نیز فرق دارد. فشار وارد به چرخهای دوچرخه و فرمان به طور مستقیم در دو شاخ تاثیر میگذارد و آن را فرسوده میکند.
برای مثال دو شاخه استفاده شده در دوچرخههای Mountain و دوچرخههای Hard Tail از نظر کیفیت و استحکام متفاوت هستند. در دوچرخههای بدون کمک فنر یا یک کمک فنر فشار زیادی در تایرهای جلویی وارد میشود به همین دلیل دوشاخ آن باید مستحکم و مقاوم باشد.
اکثر دوچرخهها از دوشاخ آلومینیوم استفاده میکنند که در مقابل ضربه و فشار مقاوم ضد زنگ است.
دنده ای دوچرخه:
در بسیاری از دوچرخههای حرفهای و نیمه حرفهای قسمتی به نام دنده برای کنترل قدرت یا سرعت حرکت دوچرخه وجود دارد. دندهها با اندازههای مختلف در مسیر زنجیر قرار دارند که برای تغییر بین این طبقه ها سیستمی با استفاده از سیمهای فولادی کار میکند.
دنده ها به طور مستقیم در مسیر زنجیر قرار دارند و دارای طبق هایی با اندازه های مختلف هستند.
این طبقه ها باعث تغییر در کارکرد دنده ها شده و برای تغییر بین این طبق ها سیستم وجود دارد که با استفاده از سیم هایی فولادی عمل می کند.
معمولا دوچرخه ها دارای سه یا پنج دنده هستند که مشابه دندههای اتومبیل کار میکنند و باعث شتاب و سرعت حرکت آن میشوند.
قطعات و لوازم استفاده شده در چرخ دنده ای دوچرخه های حرفه ای و آماتور متفاوت هستند.
ترمزهای دوچرخه:
دوچرخه ها معمولا دارای دو ترمز در چرخ جلو و چرخ عقب هستند که به سه گروه لقمه ای، صفحه ای مکانیکی و صفحه ای هیدرولیکی تقسیم بندی میشوند.
ترمزهای صفحه ای هیدرولیکی سرعت بالایی در عملکرد دارند و فشار کنترل شدهای را به تایرها، در مقایسه با دو مدل دیگر، وارد میکنند. اما بخاطر قیمت بالا در تمام دوچرخه ها استفاده نمیشود و بیشتر در دوچرخههای کوهستانی و حرفهای کاربرد دارد تا ایمنتر باشند.
ترمزهای لقمهای تنها با استفاده از دو عدد لقمه لاستیکی در اطراف طوقه دوچرخه عمل توقف را انجام میدهند و ساده ترین نوع ترمزها هستند. اما داغ کردن ترمزها در اثر تماسهای شدید و سایش زیاد جزو معایب و عملکرد ضعیف آن است.
در دوچرخه های شهری، جادهای و هیبریدی بیشتر از ترمزهای لقمه ای استفاده میشود چون بسیار ارزانتر است.
ترمزهای صفحهای مکانیکی نیز عملکرد خوبی دارند و سرعت توقف آنها بالاست. به گونه ای که از دو صفحه متصل به چرخ ها و لقمههای فشار دهنده در پشت این صفحات تشکیل شدهاند.
در زمان ترمز سیم هایی که در بین دسته ترمز و صفحهها وجود دارند با ایجاد فشار در لقمه ها و صفحه ها باعث توقف چرخها میشوند.
شبیه به ترمزهای صفحه ای هیدرولیکی هستند با این تفاوت که در هیدرولیکی از روغن به جای سیم استفاده میشود. از ترمزهای صفحهای مکانیکی در دوچرخههای هیبریدی و نیمه حرفه ای استفاده میشود.
بهترین اسپری تاخیری و حجم دهنده دیجی کالا | بهترین مارک بی بی چک که زود نشون میده | قیمت پارکت ضد آب ترکیه دیجی کالا | شوفاژ برقی پارس خزر دیجی کالا | حراج کاپشن مردانه دیجی کالا | سویشرت زنانه زیپ دار دیجی کالا| قیمت کت و دامن مجلسی ترک | قیمت النگو طلا دیجی کالا | حراج بافت زنانه دیجی کالا | قیمت پرایمر دیجی کالا | گیره مو مجلسی دیجی کالا | کرم موبر تناسلی | ساعت ضد آب دیجی کالا | پلیور پسرانه | اجاق گاز رومیزی ارزان قیمت دیجی کالا | استخر بادی بزرگ | قیمت کت و شلوار زنانه دیجی کالا | ارزانترین پوشک بچه دیجی کالا | تیشرت لانگ دخترانه دیجی کالا | قیمت تلسکوپ دانش آموزی ارزان دیجی کالا | بهترین مارک آرام پز | خرید شومیز ارزان از دیجی کالا | لباس خواب زنانه سایز بزرگ دیجی کالا | پیگیری مرسوله پستی با نام خانوادگی | آموزش خصوصی سئو | حذف اکانت سروش با لینک مستقیم | بهترین مارک بخاری گازی ژاپنی |